پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251150
پاندمي عشق و عاشقي‌هاي بي‌سرانجام و بحراني به نام "طلاق"/ بلايي که فضاي مجازي و انتخاب هيجاني بر سر زندگي مي‌آورد
تاریخ انتشار : 1400/09/22
نمایش : 1085
اين روزها شاهد فروپاشيدن زندگي‌هاي مشترک بسيار زيادي هستيم که در آن انتخاب بر اساس معيارهاي غلط، از طريق فضاي مجازي يا به صورت هيجاني صورت گرفته است؛ اتفاقي که بحراني به نام "طلاق" را رقم زده است.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از عصرهامون؛ بي شک ازدواج افقي روشن و جلوه گاهي زيبا براي تولدي دوباره است، اما زندگي مشترک را نبايد به صورت سرسري تشکيل داد، شريک اين زندگي را بايد آگاهانه و بر اساس معيارهاي درست انتخاب کرد تا پايدار باشد.
اما چه بسيار هستند کساني که با انتخاب هاي هيجاني و بر اساس معيارهاي غلط، زندگي را براي خود رقم زده اند که نه در آن از آرامش خبري است و نه تفاهم، زندگي هايي که در نهايت منجر به طلاق عاطفي يا جدايي مي شود.

اين در حالي است که  اگر انتخاب ها درست باشد، هم ديگر از بحران در زندگي خبري نخواهد بود و هم شاهد کاهش آمار طلاق و زندگي هاي سراسر عشق و محبت خواهيم بود.

انتخاب بر اساس معيارهاي غلط

حسينعلي شيرازي، مشاور و روانشناس با اشاره به دلايل افزايش طلاق در گفت و گو با خبرنگار ما بيان کرد: دو زوج از اول انتخاب عاقلانه و درستي نداشتند و حالا کار به اين بحران رسيده اند. برخي مواقع است که انتخاب بر اساس معيارهاي غلط صورت مي گيرد که بعدها زندگي را دچار بحران مي‌کند، يا عجله مي‌کنند، خوب دقت، تحقيق، مشورت، بررسي و مطالعه نمي‌کنند.
 
وي افزود: برخي هم بر اساس هيجان و احساسات يک رابطه احساسي را تدارک مي بينند، با چند بار باهاش برقراري ارتباط عاشق مي شوند و فکر مي کنند که همديگر را دوست دارند و راه حلشان براي به هم رسيدن ازدواج است.
 
اين مشاور اظهار کرد: عده اي هم مهارت‌هاي زندگي مشترک را  نمي دانند، انسان ها سفيد مطلق نيستند، هرکسي ضعفي دارد، بايد به اين فکر کنيم که آيا مهارت ارتباط با آدم بدقلق و مهارت زندگي با کسي که عصبي و تند خو هست را ياد داريم؟ اگر مي‌خواهيم زندگي مان به بحران‌ها نرسد؛ اگر ازدواج نکرديم، پس با معيارهاي صحيح، با دقت، مطالعه، مشورت و تحقيق درست، با صبر وحوصله و بدون هيجان انتخاب کنيم.
 

آشنايي از طريق فضاي مجازي
 
وي با بيان اين که اگر ازدواج کرديم مهارت‌هاي زندگي مشترک را ياد بگيريم و آن را در زندگي استفاده کنيم، گفت: در بسياري موارد نيز ديده شده که افراد از طريق فضاي مجازي با چهره فرد مقابل آشنا مي شوند، آن را مي‌پسندند اما در ادامه با دريافت اطلاعات بيشتر به تضادها و اختلافات در فرهنگ و خانواده خود و فرد مقابل پي مي‌برند؛ در اين مرحله به دليل ايجاد نوعي وابستگي ترجيح مي‌دهند واقعيت را ناديده بگيرند.
 
شيرازي گفت: گاهي اين آشنايي‌ها به ازدواج منجر مي‌شود که با گذشت مدت کوتاهي از زندگي مشترک، زوج جوان با اختلافاتي در نوع تفکر، فرهنگ و رفتار در خود و خانواده‌ها روبه‌رو مي‌شوند که بسيار مشکل‌ساز است؛ در واقع آن وقت متوجه حقيقت مي شوند و واقعيت را لمس مي کنند، ماجرايي که در برخي زندگي ها  منجر به جدايي مي شود.
 
 
وي اذعان کرد: بررسي آمادگي نامزدها براي ازدواج، ارزيابي هم کفو بودن يا هماهنگي و همساني آن ها و ارزيابي مهارت هاي زندگي مشترک از اهميت زيادي برخوردار است که افراد قبل از ازدواج مي توانند با مراجعه به مشاوران در اين رابطه اقدام کنند.

مقدماتي که فقط براي عروسي فراهم مي شود
 
اين روانشناس اظهار کرد: وقتي دو نفر تصميم به ازدواج با يکديگر مي گيرند، مقدمات ازدواج خود را فراهم مي کنند، اما اگر به بررسي دقيق تر بپردازيم متوجه مي شويم آنها مقدمات عروسي خود را فراهم مي کنند و در واقع براي عروسي آماده مي شوند تا براي ازدواج.
 
وي ادامه داد: آيا به اين هم فکر مي کنيم اگر اين زوج جوان با يکديگر در موضوعاتي مانند تصميم گيري در مسائل زندگي مشترک، برنامه ريزي مالي، برقراري ارتباط، اعتقادات مذهبي، صميميت و دلبستگي، مسئوليت پذيري ... با دشواري مواجه شدند با کدام وسيله در سبد جهيزيه و با کدام قسمت از ماشين و خانه خواهند توانست اين مشکلات را حل کنند؟
 

اهميت مشاوره قبل از ازدواج با رويکرد پيشگيرانه
 
شيرازي با اشاره به اهميت مشاوره پيش از ازدواج اذعان کرد: هدف اصلي مشاوره کمک به افراد براي انتخاب زوج مناسب است، اين مرحله مهمترين مرحله‌ مشاوره ازدواج است، زيرا جنبه‌ پيشگيري دارد و در صورت هدايت صحيح، موجب تأمين بهداشت رواني خانواده مي‌شود.
 
وي عنوان کرد: در نظر بگيريد از طريق مشاوره، يکي از زوج ها درون‌گرا شناسايي شود که تمايل به کناره‌گيري، سکوت، تنهايي و خلوت دارد، در مقابل زوج ديگر برون‌گراست، به طوري که حضور در جمع، خريد کردن و مهماني رفتن را ترجيح مي‌دهد، مسلماً اين دو نفر در ارتباط با هم به مشکلاتي برخورد خواهند خورد، چرا که خصوصيات زيرساختي شخصيتشان با هم متفاوت است، به اين معني که يک نفر هميشه بايد گذشت کند و خواسته‌هاي خود را ناديده بگيرد.
 
اين مشاور خاطرنشان کرد: در مشاوره قبل از ازدواج، مشاور هيچ وقت به طرفين نمي گويد که اين کار را بکنيد يا نکنيد، بلکه وظيفه مشاور آگاه کردن است. او مي‌گويد که نتيجه چنين ازدواجي چه خواهد بود تا شما خودتان دست به انتخاب بزنيد.
 
انتهاي پيام/
 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html